Sidor

fredag, augusti 15

Efter Visby.

Nu är vi hemma från Visby.
Alla (okej, nästan alla) marknader är avklarade, sommaren övergår i skrivande stund till höst och vi börjar boa in oss hemma igen.
Under sommaren far vi runt så väldigt mycket och även under de stunder vi är hemma har vi massor av saker att göra, ofta till nästa marknad, och det käns som att vi hela tiden är "på väg".
När vi kom hem i Måndags kväll släppte den känslan för första gången på länge. Helt plötsligt var vi bara... Hemma.
Vi kunde slappna av och andas. Inte stressa på med produktion av grejer, ingen planering över vad som ska packas, inget krångel med resplaner osv.
Under Tisdagen hade vi tänkt att städa lite och packa upp, men efter frukost insåg vi att "Nej, idag får det va. Idag chillar vi, idag finns inte". För första gången på väldigt länge var en sån dag möjlig. Vi satt framför varsin dator, ofta med en katt i knät och spelade, tittade på serier, surfade runt och hade det riktigt mysigt. Precis vad vi behövde för att sen kunna ta tag i att röja undan och packa upp.

Nu några dagar efter att vi har landat här hemma har vi börjat boa in oss igen, nu är hemmet åter igen ett hem, vår fasta punkt i vardagen.
Vi använde överskottet från marknaderna till att köpa en ny diskmaskin (som vi ska installera så fort jag skrivit klart här) vilket kommer att underlätta hushållssysslorna oerhört, och vi planerar och strukturerar för att göra hemmet mer funktionellt och trevligt.
Det är en känsla som brukar komma till mig om hösten, att jag vill bygga ett bo och rå om mitt hem, förbereda för vintern på något sätt.
Under sommaren lever hemmet av sig självt, närd på sommarens värme, luften och ljuden.
Men sen kommer hösten och vintern, och jag behöver aktivt göra saker för att hålla om hemmet.
Är mitt hem mysigt mår min själ bra.
****
När Mensvärken och visbypesten släppt är det dags för "Pysselrummet" att få sig en omgång. Det ska rensas ur och möbleras om.
Jag ska göra om det till en syateljé kombinerat med gästrum. (Dvs det ska ställas in en byrå så att Cajsa har någonstans att lägga sina saker när hon bor här)
Något annat jag funderar och tänker mycket kring just nu är skolan och framtiden.
Jag var antagen till ett till år på Tärna, och skulle troligen kunna ringa och få börja där i höst. Men så långt som det är möjligt tänker jag inte sätta min fot där igen.
Att gå i skolan ska vara roligt. Eller okej, det ska iallafall vara lärorikt och INTE kännas som att jag slösar bort min tid på helt onödiga saker. När jag tänker tillbaka på de två år jag spederade på Tärna och försöker minnas känslan jag hade av det stället så blir jag bara frustrerad och får ont i magen.
Never going back.

Men vad ska jag göra istället?
Funderar lite löst på att ringa till folkhögskola i Västerås och se ifall de har någon plats kvar i sista minuten, eller att gå ner till arbetaförmedlingen och säga "tja, jag har aldrig arbetat i hela mitt liv, enbart varit sjukskriven  men nu är det dags!" Alternativt "tja, jag är pepp på att starta företag, hjälp mig!".
Eller/och bli "hemmafru" och låta Pixl jobba medan jag är hemma och städar, fixar, tar hand om hemmet och kanske kan dra in lite pengar på min konst/mitt hantverk osv. Det kan ju faktiskt kombineras med att starta företag...
Har ni något annat förslag så hojta gärna till, jag behöver idéer.
Dags att fixa diskmaskin. Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D