Sidor

fredag, november 30

Bokrecension!


På svenskan i skolan har vi som väntat läst böcker. Ja, just det, böcker, inte serietidningar. Självklart kommer det en uppgift bestående av en recension av boken efter själva läsningen, jag tänkte att jag skulle ta och dela med mig av min.

Den amerikanska flickan av Monica Fagerholm

Den är allting och ingenting, samtidigt som den ibland är något o formbart mitt-emellan.
En historia med flera tidslinjer som flätas samman, för att sedan delas, trasslas till och föras samman igen. Men mitt i den förvirrande historien löper den berömda, röda tråden.
Den lyser som en solklar vägvisare genom hela berättelsen och håller den samman.

Jag vet inte om det är personerna som är viktiga i den här boken, eller om det är miljön som den utspelar sig i. Kanske är det som vanligt, kombinationen, eller så är det inget alls.

Som synes är boken ett virrvarr av allting, men medan man läser och själv befinner sig i bokens värld är allt näst intill kristallklart. Några sidor in i boken börjar man förstå hur karaktärerna tänker och fungerar, hur Trakten är att leva i, och hur författaren bygger upp allt till något som tränger sig in i ens själ och slår bo.
Jag hade svårt att sluta läsa, samtidigt som jag hade svårt att plocka upp boken igen när jag väl lagt den ifrån mig.
Tiden mellan lässtunderna fick inte vara ifred från boken heller, jag kom på mig själv med att sitta och fundera kring händelser (uttalade, men kanske främts de outtalade) från boken medan jag åt lunch, borstade tänderna, räknade matte och liknande.

Jag längtar efter att läsa fortsättningen på denna bok, men ställer ställer mig samtidigt frågande. Orkar jag med en till sån här bok? Jag vill ha mer av Fagerholms ord, jag vill veta mer om Trakten, men har jag tid att uppslukas så av en bok igen?
Den Amerikanska flickan trollband mig på ett sett som ingen annan bok förut gjort, just med det där att tränga in i min vardag, få mig att tänka och fundera.  Mentalt blir det som att jag aldrig har lagt ifrån mig boken. Jag har lagom börjat släppa den, nu efter någon månad.
Jag tror jag ska vänta tills Jullovet åtminstone, då jag har tid att att bara fokusera på boken.


Så, vill du läsa en bok som trollbinder dig och som du troligen kommer att älska, helt utan att egentligen förstå varför, så läs den här.

(Ja, boken är lika trasslig som den här recensionen.)
/Trollis :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D