Sidor

lördag, oktober 29

Dagens tips:

Sy byxor: Grensömmen.

Allt som oftast spricker grensömmen upp på mina byxor, köpta som handgjorda, maskinsydda som handsydda. Det är en söm som utsätts för stor påfrestning, med tanke på hur mycket vi människor rör på oss och böjer oss varje dag, så det är inte konstigt att den spricker upp till slut.

MEN! 
Mitt tips för att försöka undvika detta, eller i alla fall skjuta upp händelsen är att _sy sömmen två gånger_ med ca 1-2 mm mellanrum. På det viset finns det en "extrasöm" när den ena spricker upp och man slipper stå med rumpan bar. :)
* Gäller både för maskin och handsömnad. 
* Man kan med fördel sy en extra grensöm på redan befintliga byxor som förstärkning.
* Det kan vara smart att se över sina byxor då och då, för att se ifall att ena sömmen har spruckit upp och behöver lagas för att behålla dessa egenskaper.

Tack för mig, nu återgår jag till min handsömnad av ylle-pösbyxor och Wordfeudande. //Trollis

Ps. heter TossigaTrollis på Wordfeud om ni vill spela med mig. Hehe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D